Thursday 22 August 2013

dah kenapa aku terlupa besday laki aku?

orang kata lelaki mudah lupa pada tarikh. perempuan pulak dah tersemat dalam otak dia segala tarikh, dari tarikh besday, tarikh bila ko jumpa, bila ko start bercinta, bila ko bertunang, bila ko kawen sampailah bila ko start menggatal dengan orang lain. hahaha. sebab tu perempuan boleh dikategori sebagai makhluk kompleks. makhluk yang ko jangan sesekali nak uji tahap ingatan dia. boleh bawak berwrestling bila ko jawab ko tak ingat atau silap tarikh-tarikh keramat. masa tu ko tengok muka bini ko bertukar hijau, mulut terjuih ke bawah, hidung terkembang kempis, mata tersembul keluar, baju sinsing sampai ke lengan sebelum pintu dihempas kuat dan kau terpaksa redha tido kat luar. hahaha.

eh, aku bukan bercakap berdasarkan pengalaman. aku bagi contoh je. hahaha. tapi dalam situasi aku lain wo. bukan laki lupa besday bini tapi bini lupa besday laki. kwang kwang kwang. sampai laki aku cakap "dah kurang sayang lah tu. kalau I yang lupa birthday u, mesti u dah tarik muka, marah." T_T tapi nasib baik laki aku tak sinsing lengan, hempas pintu & suro aku tido luar. hahaha.

elehhhhh dia bukan tau, kita lupa besday dia bersebab. sebab yang sengaja. sebab yang akan buat hati dia yang kecik tadi tu kembali berbunga-bunga. tapi takkan lah aku nak bagitau time-time tu sebab nanti hilang laa elemen-elemen kejutan tu, serprais bak kata Eric Leong. walaupun time tu dalam hati ni terkekek-kekek seksaited nak bagitau.

ekceli kan (percubaan speaking dengan ejaan Melayu), iols kan dah plan nak buat belated birthday surprise untuk encik laki terchenta tu. nak masak sedap-sedap set western, siap dengan kad besday DIY lagi. *tangan di bahu, mata ke atas* nak jadik bini tiptop katanya. muahahaha.

well, dipendekkan cerita, 19 haribulan lepas laa besday dia. kalau tahun-tahun lepas ikut kebiasaan, aku wish ngam-ngam tengah malam. tapi hari tu bila aku habis kerja & sampai rumah kul 12.30 malam (dah masuk besday dia tu), dengan tak rasa bersalah, aku ngap burger dan terus tido kroh kroh krohhhhh. hahaha.

pastu pagi tu pulak aku p kerja & dah masuk tengahari baru wassap dia sebab tak sampai hati kalau tak wish langsung *hati leleh* "Hai besday boy! I terlupa nak wish u malam tadi". bolehhh? hahaha.

aku pulak dah siap berevening long dress bagai pegi kerja, so kalau tersangkut jalan yang macet, leh laa terus pegi besday dinner berdua. kelas tak pegi kerja pakai black tube evening dress uolss? muahahaha. tapi pandai pakai pandai lah twist woii. cover dengan kimono kardigan, pakai ala kebaya supaya taklaa mata-mata orang terjojol akibat kau overdress p kerja. *thumbs up*

so, malam tu mentekedarah kat Fullhouse, Wangsa Walk. besday dinner ni memang dah plan sama-sama. aku beli voucher kat Groupon, RM49 je for RM100 foods and drinks! berbaloi-baloi. dah laa tempat feveret. aku mintak lilin nak letak kat creme brulee, ganti kek besday lah kononnya & waiter tu siap pasang & nyanyi hepi besday lagi. tapi nyanyi kat aku. salah orang laa pulak. aiyooo.

super yummmy!!!

so di mana elemen kejutan tu? seprais tu? yang tu esoknya, kan aku dah kata belated surprise. haha. esoknya, aku off tapi aku bagitau dia yang aku kerja. hihihi. seawal 8.30 pagi aku gagah ngadap monitor, google resepi yang dah bersarang dalam otak. seksaited youuu! pastu kuar rumah g aeon big aka carrefour dua jam lepas tu dengan kulit hitam matte ni tanpa secalit mekap, berbaju kelawar dan berseluar koyak-koyak. *tak tipu*

setelah berhempas pulas tawaf satu pasar kering tu selama dua jam setengah, campak itu dan ini dalam troli dan menghabiskan dalam seratus tiga puloh ringgit malaysia lah jugak termasuk barang-barang yang tak sempat masak kesudahannya, dan mendaki tangga sambil memikul plastik berat yang amat ke rumah di tingkat empat, akhirnya projek rahsia pun boleh start.

dalam nafas yang masih tercungap-cungap, aku buat kad besday dulu. dalam sejam setengah letak tepi kad, kata dalam hati kalau sempat nanti baru sambung tambah lagi. gila kau dah kul 2.30 petang, laki ko balik dalam empat jam je lagi. dah lah tak pandai masak pastu ambitious sangat! nak masak itu lah nak masak ini lahhh! 

so aku start masak yang paling senang dulu iaitu cold prawn cocktail with zesty sauce sebagai appetizernya. memang gila senang! rebus je udang tu, pastu bila dah sejuk sikit kopek kulitnya & sangkut je kat tepi gelas. letak sekali lettuce kat dalam cawan. pastu pencicahnya aku gaul kewpie mayonnies (pengaruh MasterChef Aussie) campur dengan sos cili, tomato & mustard, perahan lemon and tambah black pepper kisar. pastu masuk dalam peti ais. siap! fefeeling bubba gum, ikea mahupun victoria secret station tak? hahaha. next buat air, sprite campur ngan air mangga & perahan lemon. siap hias dengan payung & hirisan lemon tepi gelas lagik. ewahhhhh!

prawn cold cocktail & mango soda drink

pastu buat coleslaw; gaul carrot, kobis & kobis merah dengan mayonnies & perahan lemon. siap! pastu sauted vege with potato wedges pulak. goreng guna butter dalam pemanggang ajaib je. tambah black pepper, siap! 

chicken leg pulak perap dengan black pepper & kari. pastu bakar guna microwave dalam 15 minit, letak cheese, bakar kejap. pastu perah lemon & tabur daun paisley atas ayam. yeayy main course dah siap!


cheese black pepper chicken with coleslaw & sauted vege with potato wedges 

lagi 40 minit je laki nak balik, pukul 8 biji putih telur *untuk dua kek* dengan baking powder & bar besar coklat. masuk dalam cawan & bakar guna microwave seminit. terbalikkan atas piring & buh hirisan kacang badam. kacang ni aku kutip dalam kotak breakfast nestle fitness tu. hahaha.

chocolate souffle with almond

sebab masa yang terkekang makanya kad besday tu tak jadik lah buat grand-grand. buat simple envelop laju-laju & tampal kertas bongok-bongok je untuk tulis ucapan akibat dah dengar bunyi grill dikuak. takpe yang penting usaha tu. walau kad tak segrand yang dirancang & tak sempat nak buat makanan yang lain, rasa bangga bila tengok laki tersengih-sengih bukak pintu bila lihat makanan sedia terhidang atas meja. puas hati aii yawww.

tadaaaa!!!!

untuk encik laki terchenta, selamat hari jadi yang ke dua puluh tujuh. semoga segala impian tercapai dan sukses dalam apa jua yang dibuat. semoga juga terus berasa bahagia disamping isterimu meskipun isteri singamu ini semakin bulat. hahaha.

kad DIY yg hanya sempat siap separuh. inspirasi dari thecraftsdept.marthastewart.com

** entry panjang lebar ni aku karang semalam tapi tak sempat post sebab setengah jam lepas tulis tu aku berkejar ke Hospital Selayang untuk interview mangsa yang terselamat di dalam kemalangan maut bas di Genting Highlands yang mengorbankan 37 nyawa. Malangnya lapan mangsa yang dimasukkan ke hospital ini, semuanya kritikal. Moga mereka selamat hendaknya. Aminn.



No comments: