Saturday 9 October 2010

Aku; Pencari Makna Hidup?



Jam menunjukkan 2.20 pagi dan aku tak mampu untuk melelapkan mata. Mungkin lewat tadi aku dah tertidur dan sekarang waktu tidur aku telah habis digunakan untuk hari ini. Penat aku terkebil-kebil atas toto dan penat aku dengar lagu-lagu dari telefon bimbit aku, juga penat mencermin diri sedalam mungkin sebelum tidur.

Aku merenung dalam ke cermin empat segi tepat yang aku jumpa masa mula-mula masuk menyewa di rumah ni. Semakin dalam aku merenung, semakin banyak persoalan yang timbul. Seharusnya aku mampu punyai tafsiran atas apa yang aku cari, sekurang-kurangnya untuk masa ini, tapi aku menjadi keliru bila memandang dalam wajah aku. Aku selami tepat ke anak mata aku dan aku hampir tidak menemui apa-apa. Cuba untuk merenung dengan perasaan gembira, dengan perasaan sepi dan dengan perasaan bangga. Tapi aku tak dapat melihat apa-apa dalam cermin itu.

Cuma aku sedari, untuk pertama kali dalam hidup aku, aku tak punyai matlamat dalam hidup. Dan juga aku sedari aku memang cute. Hahahaha.

Aku sedari hidup aku pada waktu ini kehilangan arah tujuan. Agak mengusutkan kepala aku juga apabila aku terlupa makna hidup aku ketika ini. Bebas tapi tanpa arah tujuan. Seperti 7 tahun yang lepas. Aku cuma sedari masa berlalu pantas dan jauh meninggalkan aku bila aku tercampak di daerah asing dalam hidup aku. Tapi sekarang tempat itu menjadi bandar kedua terpenting bagi aku. Tempat yang banyak aku habiskan masa. Sepatutnya.

Dalam diri aku, aku hanya mulai jumpa matlamat dan membina strategi hidup aku bila aku mula mengenal cinta. Cinta yang seharusnya membawa aku ke satu atmosfera yang selesa dan mendamaikan. Cuma kadang-kadang aku lupa, cinta itu fleksible. Dan tiap-tiap satu benda yang wujud di dunia ini punyai kekuatan dan kelemahan tersendiri. Kalau tidak, masakan terwujud berbagai ayat yang membawa makna berbeza, terbina bagi menggambarkan cinta itu.

Cinta itu buta. Cinta tiga segi. Cinta akan membawamu ke mari. Aku cinta padamu. Pengkhianat cinta. Laskar Cinta. Kerajaan Cinta. Kelab Jiwa Luka. Pangeran Cinta. Cinta Seorang Penggali Kubur. Cinta Gila. Singkong dan Keju. Cinta Mat Rempit. Cina Buta. Bunga-bunga Cinta. Tergamak Kau Cinta.

Aku sangka aku akan menjadi statik bila aku punyai cinta. Tapi malangnya aku statik di posisi yang tidak memihak kepada aku. Seharusnya aku sedari sejak awal lagi, sewaktu aku mula berhenti. Malangnya, kehidupan aku memaksa aku bergerak pantas. Hinggakan aku menyangka yang aku turut bergerak laju dalam soal ini. Tidak sama sekali. Hanya wujud satu khayalan yang terbina secara semulajadi. Menayangkan aku satu bentuk halusinasi yang berjaya membuatkan aku berfikir, "aku betul". Aku tepat. Strategi berjalan lancar.

Bila aku mengalami satu tamparan realiti, barulah aku tersedar. Sebuah tamparan yang jauh meresap dalam jiwa dan kalbu. Sampai aku termangu. Di mana dalam jiwa aku tersembunyi satu perasaan mengalah yang hampir muncul. Resapan yang dalam hampir membangkitkan niat.

Nasibnya, aku masih lagi dalam keadaan koma. Masih dalam keadaan statik, yang menyebabkan perasaan mengalah itu wujud dalam bentuk fantasi. Serik. Aku perlu menyusun kembali hidup aku. Dan perlu sekali lagi mendefinisikan makna hidup.

Namun, tatkala ini, hati aku menjerit kuat. Mempersoalkan kenapa perlu menjadi orang lain. Menjual jiwa sendiri. Mencabul etika. Rasa amarah yang bangkit tiba-tiba. Seperti melihat bayangan orang lain dalam refleksi cermin.

Demikian. Ikut hati, mati.

Mujur ada minda yang waras menenangkan. Dengan mudah, minda yang waras menidakkan kata hati. Tapi, aku sedari, masih ada persoalan yang perlu dijawab. Bertanya minda, apakah yang menjadi jawapan. Jawapan pada pencarian ini?

"Dah, pergi tidur. Esok kerja pukul 8 pagi."

Jawapan yang aku dapat. ;)



๑۩۞۩๑.............................................................................................................๑۩۞۩๑


ee wai el ai en~

No comments: